fredag 23. januar 2009

Lyrikk.


Lyrikk er en av de tre hovedsjangrene i skjønnlitteratur ved siden av epikk og drama. Ordet lyrikk kommer fra det greske ordet lyra som vil si musikkinstrumentet lyre. Poesi og lyrikk brukes ofte synonymt og sikter da til alt som har med diktning å gjøre. Men skillen mellom disse to er at poesi har mest med diktningen å gjøre mens lyrikk inneholder følelser og stemning. Kjennetegn for lyrikken er at man bruker musikalske og visuelle virkemidler som rim og rytme, det er stor nærhet mellom stemmen i teksten og det som omtales, teksten er relativt kort og sier mye med få ord. Prosalyrikk er når både venstre- og høyremargen er rette. Dette har vi hatte i Norge siden 1960-tallet, mens i Sverige og Danmark er prosalyrikken noe de har oppdaget nå i det siste.


Forbli ung
Av Ragnvald Sørheim


vær alltid leken
vær alltid åpen
la aldri alderen stenge deg inne
fortsett livet
vær alltid et friskt pust


Jeg valgte dette diktet fordi jeg liker tanken om å forbli ung, ikke miste håper, være seg selv og se lyst på tingene. Og jeg føler at det er dette han prøver å få frem i diktet "Forbli ung".


Synet av deg
Av Ragnvald Sørheim


savner

synet

av deg

du fikk meg til

å hoppe da jeg kom inn

du gjorde dagen min

lett og

ledig

da jeg så deg sitte der

kjente jeg varmen i meg

og tenkte

om det var mulig ville jeg

forsvinne inn

i deg


nå er det du som har

forsvunnet


Jeg valgte dette diktet også, fordi at savn etter en person eller ting/hendelse er noe vi alle har og kommer til å få igjen. Dette var et dikt jeg kunne kjenne meg igjen i, og det fikk meg til å tenke.


Jeg fant disse diktene på http://www.fortellinger.net/


Ragnvald Sørheim er født i 1970 og oppvokst i Hedmark. Han ble skadet i en bilulykke som 4åring og sitter nå i rullestol. Ragnvald begynte å skrive som tenåring og har bare fortsatt etter det. Han driver også med akryl maling og er veldig musikk interressert. Ragnvalds store drøm er å gi ut en diktbok.

Ingen kommentarer: